تغذیه ی مبتلایان به کرونا.

معرفی بهترین خوراکی ها و غذاهای محبوب و پر خاصیت

تغذیه ی مبتلایان به کرونا.

۸۱ بازديد



استرس‌های ناشی از این دوران و نگرانی درباره آینده و همچنین قرنطینه شدن افراد در خانه باعث شده که گرایش به ریزه‌خواری افزایش پیدا کند. این عادت مضر هنگامی‌که با بی‌تحرکی آمیخته می‌شود سلامت جسمی افراد را به خطر می‌اندازد. تغذیه سالم نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. از طرفی مصرف مواد غذایی مغذی که حاوی پروتئین،‌چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها،‌مینرال ها و مواد معدنی است باعث تقویت سیستم بدنی افراد می‌شود.همچنین، افرادی که اضافه‌وزن دارند، در صورت گرفتن ویروس کرونا،‌به نوع شدید آن دچار می‌شوند

 

چه نوع رژیم غذایی در دوران کرونا مضر است؟

توصیه کلی متخصصین تغذیه این است که در برنامه غذایی خود نه کمبودی داشته باشید و نه در مصرف مواد غذایی خاصی زیاده‌روی کنید. بنابراین، در انتخاب مواد غذایی خود تعادل داشته باشید و رژیم غذایی سرسختانه و خودسرانه را از برنامه غذایی خود حذف کنید. چراکه ممکن است با رعایت رژیم‌های غذایی سخت‌گیرانه میزان کالری مورد نیاز بدنتان تأمین نشود و این کمبود روی سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد. ضعف در سیستم ایمنی مساوی است با افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا.
در صورتی که می‌خواهید در این دوران از رژیم غذایی خاصی مثل رژیم غذایی لاغری تبعیت کنید، حتماً زیر نظر متخصص تغذیه این کار را انجام دهید.

 

برای بهتر کردن تغذیه مان در دوران کرونا چه بکنیم؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی این مقاله توضیح دادیم،‌ یکی از دلایل اصلی پرخوری و ریزه‌خواری در این دوران استرس‌ها و مشکلات عصبی است که سلامت بدن شما را به خطر می‌اندازد. پس بهتر است که عواطف و احساسات خود را بهتر بشناسیم و در زمانی که میل به پرخوری عصبی پیدا کردیم، جلوی خودمان را بگیریم.
همچنین برای رها شدن از این مشکل لازم است که طرز فکر خودمان را تغییر دهیم و جنبه‌های منفی این عادت را در ذهنمان مرور کنیم تا انگیزه‌مان به ریزه‌خواری و پرخوری کم شود. راه دیگر که می‌توانیم امتحان کنیم این است که به دنبال کم کردن استرس‌های خود باشیم. ورزش کردن، مدیتیشن، یوگا و تنفس صحیح و آرام می‌تواند آرامش ذهنمان را بیشتر کرده و از استرس هایمان بکاهد.
سعی کنیم در برنامه غذایی خود تعادل را حفظ کنیم. به این معنی که مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را بشناسیم و در وعده‌های غذایی‌مان تنوعی از آن‌ها را مصرف کنیم. استفاده از مواد غذایی نظیر نان، غلات، سبزی‌ها، گوشت و مواد دارای پروتئین مثل تخم‌مرغ، مغز دانه‌ها و حبوبات و شیر و لبنیات می‌تواند سلامت جسمی‌مان را افزایش دهد.

 

اگر کرونا گرفتیم چی بخوریم؟

همان‌طور که در بخش قبلی مقاله بیان کردیم استفاده از برنامه غذایی متنوع و سالم می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را بهتر کرده و در بهبود سلامتی‌مان نقش مؤثری ایفا کند. سعی کنید در برنامه غذایی خود از مواد مغذی استفاده کنید که دارای اسید چرب امگا ۳، آهن، منیزیم، روی، ویتامین سی، سلنیوم، هستند. متخصصین تغذیه برای رفع کمبود ویتامین B6,B۱۲,A,D و مواد موردنیاز بدن، مکمل‌های مختلفی را تجویز می‌کنند اما بسیاری از این مواد را می‌توان در منابع غذایی مختلف پیدا کرد. در ادامه منابع غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را شرح می‌دهیم:

• منابع غذایی روی شامل موز، تخم‌مرغ، محصولات لبنی، مرغ، شیر و گوشت بدون چربی است.

• از منابع غذایی منیزیم می‌توان به سبزی‌های دارای برگ سبز و غلات سبوس‌دار اشاره کرد.

• ویتامین E را می‌توان در جوانه‌ها، بادام‌زمینی و روغن‌ها یافت.

• منابع غذایی ویتامین A شامل جگر،‌ ماهی، تخم‌مرغ،‌ هویج، فلفل، اسفناج و کدو حلوایی می‌شود.
 

تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مصرف کافی روی، آهن و ویتامین‌های C، B۶، B۱۲، A و E برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری می‌باشد.
در این میان، ویتامین C یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌های محلول در آب است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر می‌باشد. مقدار مجاز توصیه شده روزانه این ویتامین به صورت روزانه ۹۰ میلی‌گرم برای آقایان و ۷۵ میلی‌گرم برای بانوان می‌باشد.
خوردن خوراکی‌های زیر برای دریافت ویتامین‌های عنوان شده مفید می‌باشند:

♦ میوه‌های تازه: سیب، موز، توت‌فرنگی، آناناس، پرتقال، خربزه و طالبی
♦ سبزیجات تازه: فلفل دلمه‌ای، سیر، کلم‌پیچ، کلم‌بوکلی و حبوبات مانند لوبیا و عدس
♦ غلات و مغزهای کامل: جو دوسر، گندم، برنج و سیب‌زمینی
چربی‌های اشباع نشده: موجود در ماهی، آجیل، سویا، روغن ذرت و روغن آفتابگردان
♦ مغزهایی مانند بادام، نارگیل و پسته
♦ گوشت قرمز یک یا دوبار در هفته
♦ نوشیدن روزانه بین ۸-۱۰ لیوان آب

 

در چند بند بعدی به بررسی مواد مغذی می‌پردازیم که مصرف آن‌ها به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر از ویروس کرونا رهایی پیدا کنید.

 

مصرف پروتئین برای بهبود یافتن از کرونا

پروتئین دارای دو منبع گیاهی و حیوانی است. منبع گیاهی پروتئین شامل حبوبات و غلات است درحالی‌که منبع حیوانی آن گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات را شامل می شود. در صورتی که می‌خواهید پروتئین مورد نیاز بدن خود را از طریق منابع غذایی گیاهی تأمین کنید بهتر است که غذاهایی نظیر عدس‌پلو و لوبیاپلو را باهم مخلوط کرده و بخورید تا بدن شما پروتئین مورد نیاز خود را به‌طور کامل دریافت کند و کمبودی از این نظر نداشته باشد.


نوشیدن مایعات برای تقویت سیستم ایمنی

اگر شما به کرونا مبتلا شده‌اید باید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید. ممکن است که احساس تشنگی زیادی نکنید و تمایلی به نوشیدن آب هم نداشته باشید؛ اما باید به این نکته توجه کنید که ممکن است کم تر میزان لازم احساس تشنگی کنید و بدن نتواند به‌خوبی کمبود آب خود را به شما هشدار دهد. مصرف مایعات باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم آن می‌شود. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید به‌اندازه آب می‌نوشید یا نه،‌توجه به رنگ ادرارتان است. در صورتی که ادرار شما رقیق و روشن باشد به این معنی است که بدن شما به اندازه کافی آب دریافت می‌کند.

 

مصرف روغن برای بهبود یافتن از کرونا

برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب و مغذی لازم است که از روغن‌های گیاهی مختلفی استفاده کنید. چراکه ممکن است استفاده از روغن یک گیاه برای مدت‌زمان طولانی مضر باشد. به‌طور مثال استفاده مداوم از روغن امگا۶ باعث افزایش التهاب در بدن شما می‌شود. پس بهتر است که از روغن‌های مختلفی مثل روغن سویا، روغن کنجد، روغن کلزا و روغن کانولا استفاده کنید. 

مصرف ویتامین D برای درمان کرونا

برای اینکه بدن شما بتواند از ویتامین D استفاده کند لازم است که هر روز در معرض نور خورشید قرار بگیرید چرا که منابع غذایی کافی برای دریافت این نوع ویتامین وجود ندارد. پزشکان تغذیه معمولاً برای رفع کمبود این ویتامین در بدن، مصرف مکمل‌های آن را توصیه می‌کنند.

 

نقش ویتامین C در درمان کرونا

ویتامین C ازجمله ویتامین‌های موردنیاز بدن است که در تقویت سیستم ایمنی تأثیر به سزایی دارد. زمانی که سیستم ایمنی بدن با یک عامل بیماری‌زا درگیر می‌شود مصرف ویتامین C در بدن بالا می‌رود. ویتامین C موجود در مواد غذایی ممکن است به دلیل حرارت بالا از بین برود به همین دلیل بهتر است که از مکمل‌های این ویتامین استفاده کنید.

 

مصرف پروبیوتیک ها در دوران کرونا

پروبیوتیک ها را می‌توان در مواد غذایی مثل موز،‌جو، تره فنگی و لبنیات پیدا کرد. پروبیوتیک ها باکتری‌های مفیدی هستند که به بدن در زمانی که با عوامل بیماری‌زایی مثل ویروس کرونا مبارزه می کند، کمک فراوانی می‌کند. متخصصین تغذیه معمولاً مکمل‌های پروبیوتیک را تجویز می‌کنند. استفاده از این ماده مغذی به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر ویروس کرونا خلاص شوید.

 

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ برای درمان کرونا

مصرف مداوم اسیدهای چرب امگا ۳ برای افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند بسیار ضروری است. این ماده مغذی را می‌توان در گردو و انواع ماهی مثل قزل‌آلا یا سالمون پیدا کرد. خوردن۳ عدد گردو در روز یا مصرف دو عدد ماهی در طول هفته،‌نیاز بدن به اسیدهای چرب امگا ۳ را برطرف می‌کند.

 

فواید کلم در درمان کرونا

استفاده از انواع کلم،‌اعم از کلم برکلی و کلم بنفش به بدن شما کمک می‌کند تا سریع‌تر از بیماری کرونا رهایی پیدا کنید. کلم را می‌توانید با برنج ترکیب کنید و به شکل کلم‌پلو بخورید یا آن را در سالاد بریزید و یا با آن سوپ درست کنید. کلم‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدان دارند و برای افراد مبتلا به کرونا بسیار مفید هستند.

 

خدمات تست کرونا در محل هوم کا

اگر نمی خواهید وقت خود را صرف رفت‌وآمد به مراکز درمانی کنید و یا نگرانید که با حضور داشتن در این مراکز به کرونا مبتلا شوید، می‌توانید همین‌ الان روی دکمه ثبت درخواست تست کرونا در منزل هوم کا کلیک کنید. تیم متخصص و باتجربه هوم کا خدمات بی‌نظیر تست کرونا در محل را در دو شهر تهران، کرج و مشهد ارائه می‌دهند.

کرونا گرفتیم چی بخوریم؟

 

چرا از خدمات تست کرونا در منزل هوم کا استفاده کنم؟

• اولویت تیم هوم کا سلامتی شما است و برای طی کردن مسیر سلامتی در کنار شما قرار می‌گیرد.

• اولویت دیگر تیم هوم کا ارائه خدمات باکیفیت است؛ به همین دلیل از نیروهای باتجربه و متخصص استفاده می‌کند.

• شما نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارید و کافی است که سفارش خود را انتخاب کنید تا تیم حرفه‌ای هوم کا به خانه شما بیاید.

• در مدت زمان ۱۲ تا نهایتاً ۴۸ ساعت جواب تست کرونا شما حاضر می‌شود و می‌توانید به‌صورت آنلاین مشاهده کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.