کله پاچه غذای محبوب و پر خاصیت ایرانی.

معرفی بهترین خوراکی ها و غذاهای محبوب و پر خاصیت

کله پاچه غذای محبوب و پر خاصیت ایرانی.

۸۷ بازديد


کله پاچه از آن دسته از بخش های گوسفند است که یکی از بهترین و خوشمزه ترین غذاها می باشد. این غذا یکی از محبوب ترین غذاهای سفره ی ایرانی است و معمولا به عنوان صبحانه میل می شود و غذای فوق العاده سنگینی نیر می باشد. کله پاچه سرشار از کلسترول و چربی های مضر برای بدن است و کالری بالایی هم دارد ولی با این همه ولی خواص زیادی هم دارد که در ادامه با هم بررسی می کنیم.

کله پاچه یک غذای محبوب؛ مفید یا مضر

کله پاچه فقط در ایران طبخ نمی شود و یکی از غذاهای سنتی خاورمیانه و آسیا محسوب می شود ولی روش های طبخ  آن یکسان نیست. البته نام های آن نیز در کشور های مختلف، متفاوت می باشد مثلا در ایران و ترکیه به نام کله پاچه، در کشور های عربی به نام پاچه، در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان به نام خاش معروف می باشد. کله پاچه شامل کله و دست و پا گوسفند است که بخش های مختلف آن می توان به بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت، صورت و پاچه اشاره نمود. واحد شمارش کله پاچ دست است که شامل کل موارد نام برده می باشد. آب کله پاچه در ابتدا با نان و سپس گوشت آن خورده می شود. 
به دلیل کلسترول و چربی های مضر این غذا، مصرف زیاد آن باعث بیماری های قلبی و عروقی می شود. البته قسمت های مختلف آن ارزش غذایی متفاوتی دارند مثلا پاچه بهترین قسمت و مغر بدترین قسمت از نظر میزان چربی و کلسترول می باشد.

 

بررسی خواص کله پاچه

همان طور که گفتیم کله پاچه یکی از غذاهای فوق العاده سنگین و انرژی زا است که حاوی پروتئین، ویتامین و کلسترول بالا می باشد. طبع کله سرد و تر و طبع پاچه سرد و خشک است. کله پاچه برای رشد و ترمیم بافت بدن بسیار مفید می باشد.
هر کدام از قسمت های مختلف کله پاچه خواص متفاوتی دارند مثلا، زبان گوسفند سرشار از ویتامین های گروه B می باشد که برای بدن بسیار مفید هستند. پاچه آن نیز خواص زیادی دارد مهم ترین آن ها می توان به ترمیم زخم های داخلی بدن، افزایش شیر زن باردار اشاره کرد همچنین پاچه گوسفند دارای یک ماده مغذی به نام کوآنزیم Q10 است که یک آنتی آکسیدان بسیار قوی می باشد. این ماده تاثیر های مثبتی در بدن دارد که می توان به رقیق کننده خون، عملکرد بهتر سلول ها، تحریک سیستم ایمنی، بهبود بیماری های فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی، پارکینسون، سرطان ها و... اشاره کرد.

ضرر و زیان های کله پاچه

با اینکه کله پاچه سرشار از ویتامین ها و پروتئین های خوب است ولی به علت کلسترول بسیار بالا و اسید های چرب بسیار مضر برای بدن ضرر دارد. کلسترول موجود در آن که بسیار هم زیاد است می تواند باعث رسوب در رگ ها و گرفتگی آن ها شود که باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی و در نهایت سکته و دیگر بیماری ها شود.
مخصوصا مغز و چشم گوسفند بیشترین میزان کلسترول را دارند و باید از خوردن آن ها چشم پوشی نمود. مغز گوسفند به اندازه ی هشت تا زرده ی تخم مرغ کلسترول دارد. مخصوصا افرادی که اسید اوریک خونشان بالاست، افرادی که مبتلا به نقرس هستند و یا مبتلا به ناهنجاری های کلیوی هستند باید از خوردن کله پاچه امتناع نمایند.
بعضی ها معتقد هستند که پاچه برای افرادی که مشکل مفصلی دارند مفید است ولی به خاطر چربی زیاد موجود می تواند التهاب این بیماران را بیشتر نماید.

بهترین زمان برای خوردن کله پاچه

به دلیل سنگین بودن این غذا بهترین زمان خوردن آن برای وعده ی صبحانه می باشد. زیرا در طول روز می توانید آن را هضم کنید ولی اگر شب میل کنید به دلیل سنگین بودن می تواند باعث بی خوابی و مشکلات گوارشی شود.

بعد از کله پاچه چه بخوریم؟

کله پاچه رو می توانید با آبلیمو یا لیموی تازه میل کنید زیرا هضم کله پاچه را راحت و طعم و عطر آن را نیز عالی می کند. همچنین می توانید بعد از آن یک چای خوش رنگ و  بو نیز میل نمایید.

 

نحوه طبخ کله پاچه

کله پاچه اگر نیاز به پاک کردن نداشته باشد، طبخ آسانی دارد و می توان گفت غذای آسانی است. شما پس از شست و شو آن، می توانید با پیاز، نخود، همراه ادویه و آب آن را بار بگذارید و باید به مدت 8 تا 12 ساعت روی شعله ی ملایم بپزد. همچنین برای از بین بردن بو می توانید از سیر یا برگ بو استفاده کنید.

مقدار مجاز مصرف کله پاچه

شما نباید اصلا کله پاچه را به صورت روزانه مصرف کنید و باید نهایت ماهی یک یا دو بار مصرف نمایید. از مصرف زیاد این غذای خوشمزه بپرهیزید زیرا بیماری های زیادی برای شما به همراه دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.