فواید پروتئین وی برای بدن

معرفی بهترین خوراکی ها و غذاهای محبوب و پر خاصیت

فواید پروتئین وی برای بدن

۶ بازديد
همه پروتئین‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند. برخی از اشکال پروتئین، مانند وی، بهتر از بقیه هستند. پروتئین آب پنیر یا همان پروتئین وی، حاوی طیف باورنکردنی از اسیدهای آمینه ضروری است که به سرعت جذب می‌شوند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که می‌تواند به شما در افزایش قدرت، افزایش عضله و از دست دادن مقادیر قابل توجهی از چربی بدن کمک کند و در حقیقت خواص پروتئین وی در لاغری را نشان می‌دهد. با این حال، وی چیزی بیش از پروتئین است. حاوی بسیاری از مواد مغذی دیگر است که برخی از آن‌ها دارای اثرات بیولوژیکی قوی هستند. در واقع، این مکمل یکی از بهترین مکمل‌های مورد مطالعه در جهان است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم در ارتباط با خواص پروتئین وی صحبت کنیم و بگوییم خواص پروتئین وی ایزوله چیست و آیا فواید خوردن پروتئین وی با شیر بیشتر می‌شود؟! تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 خواص پروتئین وی

پروتئین وی مخلوطی از پروتئین‌های جدا شده از آب پنیر است که قسمت مایع شیر است که در طی تولید پنیر جدا می‌شود. شیر در واقع حاوی دو نوع پروتئین اصلی است: کازئین (۸۰%) و آب پنیر (۲۰%). آب پنیر در قسمت آبکی شیر یافت می‌شود. هنگامی که پنیر تولید می‌گردد، قسمت‌های چرب شیر منعقد می‌شود و آب پنیر به عنوان یک محصول جانبی از آن جدا می‌شود.

اگر تا به حال ظرف ماست را باز کرده‌اید و مایعی را دیده‌اید که روی آن شناور است، باید بدانید که این همان آب پنیر است. پنیرسازان قبل از اینکه ارزش تجاری آن را کشف کنند، آن را دور می‌انداختند. آب پنیر پس از جدا شدن در طی تولید پنیر، مراحل مختلف فرآوری را طی می‌کند تا به چیزی تبدیل شود که عموما به عنوان پروتئین وی شناخته می‌شود؛ پودری که به شیک‌ها، جایگزین‌های وعده غذایی و اغذیه‌های پروتئینی اضافه می‌شود تا از خواص پروتئین وی برای بدنسازی استفاده شود. مصرف پروتئین آب پنیر راه مناسبی برای افزودن پروتئین به میزان مصرف روزانه شماست. در ادامه سایر خواص پروتئین وی ایزوله را بررسی می‌کنیم.

آب پنیر به طور کلی به خوبی تحمل می‌شود، اگرچه افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید مراقب باشند و حتی برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

 

فواید پروتئین وی برای بدن

توده عضلانی به‌طور طبیعی با سن کاهش می‌یابد. این معمولا منجر به چربی می‌شود و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را می‌دهد. با این‌حال، این تغییر نامطلوب در ترکیب بدن را می‌توان تا حدی کاهش داد، از آن جلوگیری کرد، یا با ترکیبی از تمرینات قدرتی و رژیم غذایی مناسب معکوس کرد.

نشان داده شده است که تمرینات قدرتی همراه با مصرف غذاهای با پروتئین بالا یا مکمل‌های پروتئینی یک استراتژی پیشگیرانه موثر است. به ویژه منابع پروتئینی با کیفیت بالا مانند وی که سرشار از آمینو اسید شاخه‌دار به نام لوسین است، موثر هستند. لوسین از بین اسیدهای آمینه محرک رشد (آنابولیک) است. به همین دلیل، خواص پروتئین وی برای بدن، برای جلوگیری از از دست دادن عضلات مرتبط با سن و همچنین برای بهبود قدرت و بدنی زیباتر موثر است که از خواص پروتئین وی برای بدنسازی نیز محسوب می‌شود. برای رشد عضلانی، پروتئین وی در مقایسه با سایر انواع پروتئین، مانند کازئین یا سویا، کمی بهتر است. با این‌حال، اگر رژیم غذایی شما از قبل فاقد پروتئین باشد، مکمل‌ها احتمالاً تفاوت زیادی ایجاد نخواهند کرد.

 

خواص پروتئین وی و آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که بر ضد اکسیداسیون بدن عمل می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف را کم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها در انسان گلوتاتیون است.

برخلاف اکثر آنتی اکسیدان‌هایی که از رژیم غذایی دریافت می‌کنیم، گلوتاتیون توسط بدن تولید می‌شود. تولید گلوتاتیون در بدن به تامین چندین اسید آمینه مانند سیستئین بستگی دارد که گاهی اوقات عرضه محدودی دارد. به همین دلیل، غذاهای با سیستئین بالا، مانند پروتئین وی، ممکن است دفاع آنتی اکسیدانی طبیعی بدن را تقویت کنند. این اثر، می‌تواند سبب ایجاد فواید پروتئین وی برای مو و پوست نیز است.

تعدادی از مطالعات بر روی انسان و جوندگان نشان داده‌اند که پروتئین وی ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش داده و سطح گلوتاتیون را دهد که از خواص پروتئین وی ۱۰۰ درصد است.

 

خواص پروتئین وی برای بانوان و مردان

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی است. مطالعات متعددی مصرف لبنیات را با کاهش فشار خون مرتبط دانسته‌اند. این اثر به خانواده‌ای از پپتیدهای فعال زیستی در لبنیات نسبت داده شده است، که به اصطلاح "مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین" (مهارکننده های ACE) هستند.

در پروتئین وی، مهارکننده‌های ACE، لاکتوکینین نامیده می‌شوند. چندین مطالعه حیوانی اثرات مفید آن‌ها را بر فشار خون نشان داده‌اند. تعداد محدودی از مطالعات انسانی تأثیر پروتئین وی بر فشار خون را بررسی کرده‌اند و بسیاری از کارشناسان شواهد را بی‌نتیجه می‌دانند. یک مطالعه بر روی افراد دارای اضافه وزن نشان داد که مکمل پروتئین آب پنیر، ۵۴ گرم در روز به مدت ۱۲ هفته، فشار خون سیستولیک را تا ۴ درصد کاهش داد. سایر پروتئین‌های شیر (کازئین) نیز اثرات مشابهی داشتند.

با این حال، فشار خون فقط در کسانی که فشار خون بالا یا کمی افزایش یافته داشتند، کاهش یافت. در مطالعه‌ای که در آن از مقادیر بسیار کمتر پروتئین آب پنیر (کمتر از ۳.۲۵ گرم در روز) مخلوط در نوشیدنی شیر استفاده شده بود، هیچ اثر قابل توجهی بر فشار خون مشاهده نشد؛ بنابراین فواید خوردن پروتئین وی با شیر بر روی فشار خون تاثیری ندارد.

 

خواص پروتئین وی در لاغری

کلسترول بالا، به ویژه کلسترول LDL، یک عامل خطر برای بیماری قلبی است. در یک مطالعه بر روی افراد دارای اضافه وزن، مصرف ۵۴ گرم پروتئین وی در روز، به مدت ۱۲ هفته، منجر به کاهش قابل توجه کلسترول کل و LDL ("بد") شد. مطالعات دیگر اثرات مشابهی بر کلسترول خون پیدا نکردند؛ اما فقدان اثر، ممکن است به دلیل تفاوت در طراحی مطالعه باشد. قبل از اینکه بتوان نتیجه گیری کرد، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

افزایش مصرف پروتئین یک استراتژی کاهش وزن شناخته شده است. خوردن پروتئین بیشتر ممکن است باعث کاهش چربی شود:

  • سرکوب اشتها، منجر به کاهش دریافت کالری می‌شود.
  • افزایش متابولیسم، به سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌نماید.
  • به حفظ توده عضلانی هنگام کاهش وزن کمک می‌کند.

خواص پروتئین وی برای لاغری، به شکل ویژه‌ای موثر بوده و ممکن است در مقایسه با سایر انواع پروتئین بر چربی سوزی و سیری تأثیر بیشتری داشته باشد.

  

پروتئین وی در رژیم غذایی یا بدنسازی؟!

با وجود آنکه خواص پروتئین وی برای بانوان و آقایان زیاد است؛ اما نمی‌توان تنها با مصرف پروتئین وی، انتظار داشته باشیم تمام جنبه‌های سلامتی ما تحت تاثیر قرار گیرد و به وزن ایده آل برسیم؛ چون همانطور که گفته شد، مصرف پروتئین وی، در حالیکه رژیم غذایی شما فاقد پروتئین باشد، تاثیر چندانی ندارد. به همین دلیل برای حفظ سلامتی و رسیدن به وزن مناسب، نیاز است از یک رژیم غذایی مناسب و اصولی استفاده کنید. رژیم‌های بهاره غفاری، به شما کمک می‌کنند، بدون حذف مواد غذایی و آسیب زدن به سلامتی خود، به وزن مناسب برسید و در نهایت تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید و از نتیجه طولانی مدت آن لذت ببرید. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.