سرکه سیب، معجزه چربی سوزی

معرفی بهترین خوراکی ها و غذاهای محبوب و پر خاصیت

سرکه سیب، معجزه چربی سوزی

۷۰ بازديد

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند مصرف سرکه سیب برای لاغری تاثیر دارد و به همین دلیل به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند؛ اما هنگام مصرف هر ماده‌ای برای کاهش وزن و لاغری، سوالاتی پیش می‌آید. برای مثال عوارض سرکه سیب چیست ویا خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری مفید است؟! بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری چیست؟! به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت به سراغ خواص سرکه سیب برای لاغری رفته‌ایم؛ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

سرکه سیب

سرکه سیب را از تخمیر سیب، در حضور باکتری به دست می‌آورند که در این حالت قند آن به اسید استیک تبدیل می‌شود. برای تهیه سرکه سیب به روش سنتی به حدود یک ماه زمان نیاز است؛ اما در فرآیندهای صنعتی می‌توانند سرعت آن را افزایش دهند و حتی به یک روز برسانند. اسید استیک همان ترکیب اصلی در سرکه سیب است که به آن خاصیت چربی سوزی می‌دهد. ۶ درصد سرکه سیب اسید استیک و باقی آن، آب و اسیدهای دیگر است. سرکه سیب هیچ کربوهیدراتی ندارد و هر قاشق غذاخوری از آن تنها ۳ کالری دارد.

  

خواص سرکه سیب

با اینکه سرکه سیب برای لاغری معروف است؛ اما در کنار آن خواص دیگری نیز دارد. از فواید سرکه سیب می‌توان خاصیت ضدعفونی کننده آن، کاهش قند، کلسترول و ایجاد احساس سیری را نام برد‌. در ادامه به توضیح خواص سرکه سیر می‌پردازیم.

 

خاصیت ضد عفونی کننده

در طب سنتی و از گذشته‌های دور که مواد ضدعفونی‌کننده کمتر بودند، از سرکه سیب برای ضدعفونی کردن سطوح و حتی درمان قارچ، شپش، عفونت گوش و حتی زگیل استفاده می‌کردند. سرکه سیب به دلیل اسیدی که در آن وجود دارد، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و همچنین می‌تواند در افزایش ماندگاری مواد غذایی تاثیرگذار باشد.

 

کنترل دیابت

دیابت نوع دو که بر اثر عدم تحرک و سبک زندگی نادرست به وجود می‌آید، منجر به افزایش قند خون و مقاومت به انسولین می‌شود. یکی از خواص سرکه سیب، کاهش قند خون است که می‌تواند به کنترل و درمان این نوع دیابت کمک کند و همچنین برای پیشگیری از آن، در افرادی که به دیابت مبتلا نیستند؛ موثر باشد. این موضوع مورد تحقیق قرار گرفته و تاثیر سرکه سیب بر کاهش قند خون اثبات شده است.

 

درمان اگزمای پوستی

بسیاری از افراد برای درمان خشکی و اگزمای پوست از سرکه سیب استفاده می‌کنند که به میزان اندکی در محصولات مراقبت پوستی نیز به کار رفته است. اگزما و خشکی پوست اغلب به دلیل PH قلیایی موجود در صابون‌ها ایجاد می‌شود و به همین دلیل اسیدی بودن سرکه سیب در کاهش خشکی و اگزما برای برخی از افراد کمک کننده است. همچنین می‌تواند برای کاهش عفونت‌های پوستی نیز موثر باشد. البته بهتر است هیچگاه بدون نظر متخصص از سرکه سیب برای پوست خود استفاده نکنید زیرا ممکن است به آن آسیب بزند.

 

بهبود سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

در برخی از افراد به دلیل ایجاد حساسیت به انسولین ممکن است هارضه تخمدان پلی‌کیستیک ایجاد شود. در تحقیقی که انجام شده است، با مصرف سرکه سیب به مدت یک ماه و نیم تا ۱۱۰ روز، ۵۷ درصد از افراد توانستند تخمدان پلی کیستیک خود را درمان کرده و دوباره تخمک گذاری داشته باشند.

 

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری

برای اینکه متوجه شوند آیا سرکه سیب روی چربی بدن تاثیر می‌گذارد یا نه؛ یک تحقیق در دوازده هفته انجام دادند که به افرادی در ۳ دسته، به ترتیب روزی یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و نوشیدنی شبیه به دارو دادند و البته این افراد سبک زندگی عادی و رژیم غذایی معمولی خود را داشتند. در نتیجه‌ای که از این تحقیق به دست آمد، در گروه اول و دوم کاهش وزن، کاهش درصد چربی بدن، کاهش سایز میان‌تنه و کاهش تری گلیسیرید وجود داشت و گروه دوم نیز کاهش وزن بیشتری نسبت به گروه اول داشتند؛ اما این میزان به دو برابر نمی‌رسید. گروه سوم نیز نه‌تنها وزن کم نکردند، بلکه وزن آن‌ها اضافه شد و سایز میان‌تنه آن‌ها نیز افزایش پیدا کرد. به این ترتیب به این نتیجه رسیدند که سرکه سفید می‌تواند در چربی سوزی و کاهش تری گلیسیرید خون موثر باشد؛ اما با این وجود به تحقیقات بیشتری نیاز است.

از دیگر خواص سرکه سیب می‌توان به تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون اشاره کرد که در نتیجه نسبت کلسترول خوب به بد را افزایش می‌دهد. همچنین دلیل دیگری که سرکه سیب در کاهش وزن تاثیر دارد، تاثیر آن در ایجاد احساس سیری در افراد است. با ایجاد احساس سیری، افراد غذای کمتری مصرف می‌کنند که در طی یک تحقیق روی ۱۷۵ نفر اثبات شد که بر روی کاهش چربی دور شکم آن‌ها و همچنین کاهش وزن تاثیر داشته است. البته این تحقیقات در زمان محدود انجام شده‌اند و ممکن است در طولانی‌مدت تاثیر متفاوتی داشته باشند و یا تاثیر خود را از دست بدهند.

 

خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری پیش از وعده غذایی است. می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در حجم مشخصی از مایعات همچون آب و یا سایر نوشیدنی‌ها حل کنید و میل نمایید. همچنین می‌توان از سرکه سیب در تهیه سس سالاد و یا در غذای خود استفاده کنید تا خاصیت چربی سوزی آن اثر بگذارد.

بسیاری از افراد خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری را موثر می دانند؛ اما در حقیقت با خوردن سرکه سیب قبل از خواب، قند خون کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه چنانچه صبح آزمایش قند بدهید، ۴ درصد قند ناشتای شما کمتر خواهد بود؛ اما نمی‌توان گفت خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری تاثیر دارد.

  

عوارض سرکه سیب

مصرف سرکه سیب برای لاغری نمی‌تواند کاملا بی‌خطر باشد و ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد که در ادامه عوارض رایج مصرف سرکه سیب برای لاغری را آورده‌ایم.

 

مشکلات گوارشی

مصرف سرکه سیب می‌تواند مشکلات گوارشی متعدد ایجاد کند که از مهم‌ترین آن‌ها گاستروپارزی است به خصوص در افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند. در طی این عارضه غذا مدت بیشتری در معده می‌ماند و در نتیجه سیستم گوارش از نظم خود خارج می‌شود که علائمی همچون نفخ و حالت تهوع و... دارد.

عوارض گوارشی دیگر ناشی از تاثیر سرکه سیب در کاهش اشتها است. برخی از آزمایش‌ها نشان داده است که احساس سیری و کاهش اشتها، که به کاهش کالری دریافتی منجر می‌شود، به دلیل مشکلات گوارشی است که می‌تواند سبب ایجاد احساس تهوع نیز بشود.

 

از بین بردن مینای دندان

حالت اسیدی موجود در سرکه که ناشی از استیک اسید است، می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. همچنین از آنجایی که با بزاق دهان اسیدی است، می‌تواند عامل تشدیدکننده تاثیر اسیدی سرکه و درنتیجه موجب فرسایش مینای دندان باشد.

 

کاهش پتاسیم

سرکه سیب در مواردی سبب کاهش سطح پتاسیم خون شده است و همچنین در از بین رفتن استخوانها تاثیر داشته است. البته این موضوع با مصرف بیش از اندازه سرکه سیب اتفاق می‌افتد و هنوز تحقیق علمی روی آن صورت نگرفته است.

 

سوختگی مری و سوختگی پوست

در کودکان خوردن سرکه سیب باعث سوزاندن مری شده است؛ به همین دلیل باید آن را از دسترس کودکان خارج کرد. همچنین افرادی که به صورت خودسرانه برای از بین بردن جوش‌های صورت خود از سرکه سیب برای پوست استفاده کردند، دچار سوختگی پوست شدند که بیشتر در کودکان دیده شده است. همچنین در طی درمان خانگی عفونت پا در یک پسر بچه، سوختگی با سرکه سیب به وجود آمده است.

 

تداخل دارویی

سرکه سیب می‌تواند با انواعی از داروها تداخل داشته باشد و به همین دلیل پیش از مصرف آن، باید با پزشک مشورت نمایید. داروهایی که با سرکه سیب تداخل می‌کنند شامل داروهای دیابت، دیگوکسین یا لانوکسین و داروهای ادرار آور هستند.

  

تاثیر سرکه سیب برای لاغری

همان طور که می‌دانید، مصرف تنها یک ماده غذایی نمی‌تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد و بیشتر افراد با مصرف سه ماه سرکه سیب برای لاغری، تنها در حدود یک کیلوگرم کاهش وزن داشته‌اند. همچنین مصرف سرکه سیب می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که بهتر است از مصرف خودسرانه آن پرهیز نمایید‌. برای کاهش عوارض سرکه سیب باید مصرف آن را از میزان کم شروع کنید و بعد به دو قاشق غذاخوری برسانید‌ همچنین پس از مصرف سرکه سیب دهان خود را با آب بشویید و یا آن را با نی مصرف کنید تا به دندان شما آسیب نرسد. همچنین افرادی که به بیماری گاستروپارزی مبتلا هستند ویا نسبت به سرکه سیب حساسیت دارند، باید از مصرف آن امتناع کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.